Opis
Monumentalny album, ukazujący się nakładem Wydawnictwa DRAGON, przybliża postać i dorobek twórczy Bernardo Bellotto, powszechnie znanego jako Canaletto. Prezentowane opracowanie, ukazuje się w trzechsetną rocznicę urodzin artysty, uważanego za jednego z najwybitniejszych malarzy pejzażystów w historii malarstwa europejskiego. Skomplikowaną biografię artysty, oraz jego obszerny dorobek twórczy, zaprezentowane w albumie, przybliża w swym autorskim tekście Luba Ristujczina – uznana w naszym kraju specjalistka z zakresu historii malarstwa europejskiego. Jak pamiętamy z lekcji poświęconych historii naszego państwa, wenecki pejzażysta był przez wiele lat nadwornym malarzem naszego ostatniego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.
W czasie swojego 13-letniego pobytu w Warszawie, Canaletto stworzył unikatowy cykl 26 obrazów, na których w mistrzowskiej formie zaprezentował widoki ówczesnej Warszawy. Mistrzowsko namalowane widoki Warszawy – zwane z włoskiego wedutami – ożywione przez artystę różnego rodzaju scenkami rodzajowymi, realistycznie ukazują oblicze ówczesnej stolicy a w szczególności jej architekturę. Obecnie, spośród 26 widoków namalowanych przez artystę dla Stanisława Augusta, znakomitą większość ( 22 widoki ) można zobaczyć w zrekonstruowanej Sali Canaletta na Zamku Królewskim w Warszawie. Kolejne dwa widoki znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie a dwa zaginęły podczas II wojny światowej. Po wielu latach, realistyczna zawartość widoków Warszawy, odegrała jeszcze inną rolę. Przy odbudowie naszej stolicy po zakończeniu II wojny światowej, architekci wielokrotnie posługiwali się obrazami artysty przy rekonstrukcji zniszczonych czy dawno nieistniejących budowli. W prezentowanym, okolicznościowym albumie znajdują się wielkoformatowe reprodukcje, wszystkich ocalałych widoków Warszawy, namalowanych przez Canaletta podczas pobytu w Warszawie.
Złożoną biografię artysty, autorka przestawia w ośmiu obszernych rozdziałach, rozpoczynając przypomnieniem historii powstania Republiki Weneckiej- miasta rodzinnego artysty. W części przybliżającej dzieciństwo i młodość artysty, jesteśmy świadkami narodzin nowego trendu w malarstwie – malarstwa pejzażowego. W dalszej części opracowania, autorka przypomina podróże krajowe Canaletta po Toskanii, Lombardii, Piemoncie i Weronie, których celem była chęć poznania warsztatu tamtejszych mistrzów pędzla oraz doskonalenie swoich umiejętności artystycznych przy okazji realizacji zamówień miejscowych zleceniodawców. Jego twórczość malarska bardzo szybko zyskała uznanie poza granicami Italii. W roku 1747 (a więc w wieku 26 lat) Bellotto zostaje zaproszony do Drezna na dwór Augusta III, gdzie (z kilkuletnią przerwą na pobyt w Wiedniu i Monachium) przebywał do roku 1767. Podczas swego pobytu na dworze Augusta III, powstały jedne z najważniejszych dzieł artysty – 14 widoków Drezna oraz Pirny i okolic. Obecnie oglądać można te obrazy w Galerii Starych Mistrzów w Dreźnie. Po śmierci Augusta III, który był wielkim mecenasem artysty, jego pozycja na niemieckim dworze znacznie straciła na znaczeniu. Aby zapewnić należyty poziom życia dla swojej rodziny, artysta postanowił udać się na dwór Katarzyny II.
W drodze do Petersburga, artysta zatrzymał się w Warszawie, gdzie za namową Stanisława Augusta zdecydował się przyjąć stanowisko jego nadwornego malarza i gdzie pozostał do końca swojego życia ( zmarł 1780 roku ). W swym autorskim opracowaniu, autorka w obszernej formie charakteryzuje trzynaście lat działalności artystycznej Canaletta na dworze Stanisława Augusta. Celem mecenatu króla nad zapraszanymi do stolicy malarzami była chęć dorównania innym dworom europejskim, gdzie dbałość o sztukę była czymś oczywistym. Najważniejszym efektem pobytu Canaletta w Warszawie jest cykl 26 obrazów na których artysta przedstawił widoki Warszawy i okolic. Obok tych najważniejszych dzieł Canaletto namalował jeszcze kilka obrazów historycznych m.in. „ Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego” czy „Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu” . Reprodukcje wymienionych obrazów także znajdują się w prezentowanym albumie.
Jak przystało na okolicznościowe wydanie, przedstawiany album został bardzo starannie wydany pod względem edytorskim. Gabinetowy format publikacji pozwolił na zamieszczenie reprodukcji obrazów artysty w dużych formatach, co pozwala na wnikliwą analizę szczegółów i docenienie jego mistrzostwa malarskiego. W albumie znajduje się znakomita większość reprodukcji obrazów namalowanych przez Bernardo Bellotto, rozproszonych w wielu galeriach europejskich i amerykańskich. Blok albumu został wydrukowany na papierze kredowym o znacznej grubości co pozwoliło uzyskać znakomitą jakość zamieszczonych reprodukcji. Gabinetowy format albumu oprawiono w twarde, okładki tekturowe co zabezpiecza publikację przed uszkodzeniem i deformacją.
UWAGA! Oferowany egzemplarz posiada uszkodzoną oprawę widoczną na jej froncie.